Місячний календар |
---|
|
Наша кнопка |
---|
|
Країна |
---|
|
|
РІДНОВІР
Головна » 2011 » Квітень » 16 » П чоловічі імена
|
Чоловічі імена
ПАКОСЛАВ — можливо від західнослов’янського паковний - місткий, дослівно "вміщаючий славу”; імена синів краківського воєводи і малопольського рицаря згадуються в ПВЛ за 1211, 1226, 1228 pp. ПАЛИВОДА — від "палити воду”; первісно мало позитивне значення як обрядодія на свято Купайла. ПАЛИКОПА — язичницький Бог - вартовий святкових днів, який спостерігає, щоб люди шанували Богів належним чином; він близький до Чура -духа Предків, як дух межового вогню, пильнує майно і власність Роду. Чуром присягаються, застерігають свою власність: "Чур! Моє!” В санскриті слово чур означає ладити. Його день, 27 липня, завершує Перуновий тиждень. Тому і блискавку також пов’язують із Паликопою: якщо хтось не дотримується Звичаю Предків, Паликопа карає його своєю блискавицею. В цей день йому моляться, щоб уберіг копи від вогню.
ПАН — пан, предок; за хорватською легендою, Пан -батько Чеха, Леха і Руса; у греків Пан - Божество дикої природи, має деякі риси, подібні до слов’янського Велеса. ПАПАЙ — батько; головний Бог скіфського пантеону, тотожний слов’янському Сварогу, грецькому Зевсу та ін. ПАРКУН — ім’я згадується у ВК; вірогідно, одна з форм імені Перуна: "Паркун благоволив нам, і завдяки йому жили спокійно” (дощ. 5-А). ПАСКО — пастух; або від іменника "пасок” - пояс. ПАСМУР — народжений в пасмурну (похмуру) погоду. ПАЩЕК — форма імені Щек, один з трьох синів батька Ора (Кий, Пащек, Горовато - Кий, Щек, Хорив); згадується у ВК, дощ. 4-Г. Ім’я означає змій (пор. вірменську легенду про заснування Києва, де це ім’я передано як Мелтей, що також означає змій). ПЕК — незгасний вогонь, що палає на священному вівтарі; обожнювання вогню відображене й в імені Припікало та назві пекло, яке християни перетворили в ад, як місце перебування душ грішників. Проте, вислів "іти в пекло” первісно означав лише ритуальне спалювання тіла покійного на Вогні. Язичницький обряд спалювання тіла має на меті звільнення душі і швидке перенесення її до Лук Сварожих, тобто Раю, Вирію. ПЕЛАГ — можливо, похідне від етноніма пелазг - назва племен, які залюднювали терени України за трипільської доби; див. також жіночі імена: Пелага, Палажка. ПЕЛЕЙ — можливо, світлий, білий - належний до племені пелазгів (пор. жіноче Пелага); ім’я батька Ахіла, скіфа за походженням. За часів Геродота пелазги мешкали в деяких областях Греції, Італії та Малої Азії, їх вважають вихідцями зі східної Слов’янщини. На афінському Акрополі найдавніша частина муру називалась пелазгійською, або пеларгійською (грецьке pelargos - лелека). Можливо імена Пелей і Пелага в давні часи становили пару, як Ладо і Лада.
ПЕНАТ — походить від penus, penetralia - внутрішня, потайна частина житла, храму; домове Божество у слов’ян; Пенати були привезені Енеєм із Трої в Рим, де їх помістили у внутрішній частині храму Вести. Імена Пенатів зберігалися в таємниці від непосвячених, до них могли наближатися тільки жерці й весталки. ПЕРВОЙ — перший син в сім’ї. ПЕРВУШКО — перший син в сім’ї. ПЕРЕДСЛАВ — дослівно "випереджаючий славу”. ПЕРЕЛЕСНИК — від старослов’янського прельщати - спокушати, облещувати; літаючий дух, який спокушає жінок та дівчат. Уявляється в образі гарного парубка, який, подібно до літаючого Змія, зорею спадає в хату і кохається з жінкою, дарує їй коштовні прикраси, а вранці жінка почуває себе змарнілою. В українському народі вважається небезпечним докоряти жінці за зв’язок із Перелесником (Змієм), бо він може спалити хату. ПЕРЕМИЛ — 1) дослівно "надто милий” - дуже милий; 2) або той, хто "перемінив милування” (пор. перелюб). ПЕРЕМИСЛ — переосмислюючий. ПЕРЕМИШЛЬ — те саме, що й Перемисл. ПЕРЕМОЖЕЦЬ — сучасне рідновірське ім’я. ПЕРЕНІГ — див. Переніжко. ПЕРЕНІЖКО — дослівно "переніжений” - надто ніжний, лагідний; ПЕРЕПЛУТ — Бог рослинних коренів, які він переплітає під землею, живить, дає їм ріст і силу; зображався у вигляді плетива на староруських мініатюрах, а також у вигляді наузів (плетених з ниток чи мотузок оберегів). На честь Переплута приносили жертви і пили священне причастя з рога.
ПЕРЕП’ЯТ, ПЕРЕПЕТ — вірогідно, від перепинати, перепона (давньоруське препятствіє); легендарне ім’я скіфського царя Перепета і його жінки Перепетихи, які поховані в двох курганах, що розміщені біля витоку ріки Рут та безіменного струмка, що впадає в р. Унаву. Ця місцевість називається Перепетове поле (нині - Білоцерківський степ, між Білою Церквою, р. Стугною, м. Фастовом і Миронівкою Кагарлицького р-ну). Існує здогадка, що це ім’я скіфського царя Прототія (Партатуа, Бартатуа), як воно записане в іноземних джерелах. ПЕРЕСВІТ — найвища якість прикметника світлий; документальне ім’я воїна-дружинника, який виступав у поєдинку з татарином Челубеєм перед початком Куликівської битви в 1380 р. ПЕРЕСЛАВ, ПРЕСЛАВ — найвища якість прикметника славний. ПЕРЕСМАГА — обвітрений, засмаглий. ПЕРЕЯР — найвища якість прикметника ярий або іменника ярь: потужний, мужній, збуджений, плодючий, весняний. ПЕРЕЯСЛАВ — дослівно "перейнявший славу”. ПЕРКО — від давньоарійського пер - перо, стріла, стрілець ПЕРУН — ім’я Бога, що проявляється в громі та блискавці, несе енергію очищення, дає рухливість і життєву потужність всім істотам; загальнослов’янський культ Перуна бере свій початок ще в давньоарійській релігії, де його грозові функції тісно переплелися з військовими.
ПЕРЯТА — зменшене від імен, похідних від Перун; ім’я зафіксоване не берестяній грамоті. ПЕСТИЛО — пестливий; ім’я воїна згадується у ПВЛ в ХІІ ст. ПИРІГ — пиріг (можливо від пиро - пшениця, злаки). ПИРОГОСТЬ — гостинний (від пир - бенкет для гостей або для купців, бо гость ще має значення купець). ПИРЯТА — скорочення від Пирогость або інша форма Перята; ім’я Київського боярина ХІ - ХІІ ст. Вважають, що від його імені походить і назва міста Пирятин. ПІДІПРИГОРА — від "підпирати гору” - міцний, сильний; ім’я казкового богатиря. ПІСКУН, ПИСКУН — 1) від пищати; 2) від діалектного пискувати - зухвало розмовляти пор. "казати правду в лице” (писок - зневажливе від лице, морда). ПЛЄНКО — від старослов’янського пленять - полонити красою, чимось незвичайним; відоме ім’я билинного персонажа Чурила Плєнковича. ПЛОСКИНЯ — можливо від плоский(пор. назву села Плоске) або плоскінь - чоловічі стебла конопель, можливо пов’язане з часом, коли тіпають плоскінь; ім’я воєводи бродників, які воювали проти Київського князя Мстислава на боці татаро-монголів у битві на р. Калка 1223 p. ПОГОДА — народжений в добрий час, гарну годину; у поляків Погода - Бог ясного часу, доброї години. ПОЗВІЗД — 1)див. Посвистач, Посвист, Похвіст, Вихор; у Густинському літописі Позвізд - ім’я слов’янського Бога Повітря, яке святкують 15 липня (Вітер); за Г. Дяченком, під Києвом у давні часи стояв кумир (статуя) Позвізда; за С. Килимником, свято Вітру - 20 вересня; 2) ім’я десятого з синів князя Володимира-христителя (вірогідно, від жінки болгарки); Позвізд Володимирович був князем Волинським (згадується в ПВЛ під 988 роком). ПОЛЕЛЬ — 1) наступний за Лелею (дослівно: "після Лелі”); брат-близнюк Лелі, син Богині Лади - божественне втілення Світла, небесного Вогню, чоловічої сутності як одного з двох першооснов життя, що виступає в парі з Лелею - Божественним втіленням Води, земної Вологи, жіночої сутності. Леля і Полель - аналоги пари: Купали (жіноче) і Купайла (чоловіче); 2) за іншою традицією, Лель і Полель - брати-близнюки, як римські Кастор і Полукс. Див. ще чол. Лель. ПОЛКАН — в казках захисник дівчат - аналог кентавра, напівлюдина-напівкінь: можливо від полуконь. ПОЛУДЕННИК — народжений в полудень; дух полудня; ім’я зятя одного з прабатьків Русі - Богумира. ПОЛЮД — можливо від "полюддя” - данина князю. ПОЛЯН — народжений в полі; скорочене полянин. ПОП — дослівно "статуя Бога” (за Крип’якевичем, дуже давня скіфська назва); пор. з грецьким попос - загальна назва Богів і духів.
ПОПЕЛЬ — попіл - символ домашнього вогнища; ім’я польського князя VІІІ століття, який правив у Гнєзно. За віруваннями слов’ян, попіл - також символізує періодичне відродження природи навесні (пор. грецьку птицю Фенікс, що воскресає з попелу, аналог нашої Жар-птиці); попіл широко застосовується в народному знахарстві як стерильний дезинфікатор. ПОПУТЧИК — ім’я духа, який допомагає в дорозі. ПОРЕВИТ — див. Поренут. ПОРЕЙ — можливо, від пора - народжений "впору”, своєчасно; ім’я Київського боярина згадується в ПВЛ за 1064 і 1078 p. як воєвода Всеволода Ярославовича. ПОРЕНУТ — слов’янський Бог зимового сну, холоду; ім’я походить зі слов’янського поринути - зануритися в сон; статуя Поренута мала п’ять облич - символ п’яти зимових місяців; його протилежність - див. Руєвит. ПОСВИСТ — народжений у вітряну погоду; див. Посвистач. ПОСВИСТАЧ — ім’я Бога, що згадується в Густинському літописі та в польського історика Длугоша; П. Кулішем також записана в ХІХ ст. українська дума, в якій згадується Посвистач - Бог Погоди, аналог Стрибога - Бога Вітрів. Волхви викликали вітер з допомогою спеціальних замовлянь і посвисту - звідси Посвистач. Див. ще Позвізд, Похвіст, Вихор. ПОСПЄЛ — достиглий, спілий; ім’я козака, який жив у кінці ХVІ ст. ПОСТНИК — це ім’я - зразок християнсько-язичницької синкретизації: "народжений в піст” (в язичницькій вірі календарні пости відсутні); язичницька традиція називання за часом народження і християнська назва календарного періоду посту, ім’я одного з будівників московського храму Василя Блаженного, якому попи викололи очі. Ім’я другого будівника - Барма. ПОТІК, ПОТОК — 1) народжений біля потоку, джерела; 2) пов’язується з іменем богатиря Міха Потока (пізніше перетвореного в Михайла), відомого з галицьких українських билин. За билиною, Потік веде боротьбу з власною жінкою, яка має суперечливу вдачу: перетворюється то на лебідь-білу, то на змію, то на чарівницю, яку він, нарешті убиває. Легенда про чоловіка, який поборює (знищує) жінку, вже позбавлена природнього язичницького змісту (за яким боротьба між чоловіком і жінкою мала б закінчитися шлюбом і народженням дітей). Християнський світогляд, за яким, так зване "зло” слід поборювати, знищило й первісну природню семантику образу й імені. Змія ще з трипільської доби -оберіг жіночої плідності (згадаємо фігурки Богинь із зображенням змій на животі та грудях), а також скіфська легенда про змієногу Богиню (дочку Борисфена-Дніпра). Християнське ж "змієборство” перекрутило первісне слов’янське розуміння цього образу, перетворивши його в образ юдея Михаїла-архистратига, що поборює змія-язичництво, тобто етнічні вірування підкорених християнським імперіалізмом народів. Див. ще ім’я Міх, Міха. ПОТІХА — задоволення, втіха, веселість. ПОЧИНОК — початковий, перший: починок куделі, прядива тощо . ПОХВІСТ — див. Позвізд, Посвистач. ПРАБОГ — верховний Бог (у лужицьких сербів); йому служать нижчі рангом Боги (Прибоги); це ім’я є також в угорських русинів, але вже нині вживається з викривленим християнським значенням - язичницькі Боги як "зла сила”: "Біс, іди ти до ста Прабогів” (записав О. Білецький) ПРАВ, ПРАВА — Божественний закон гармонії Всесвіту, який керує зміною дня і ночі, пір року, рухами небесних світил та ін. ПРАВДОЛЮБ — ім’я-новотвір: що любить правду. ПРАВОМИР — Божественний; той, хто "правує миром” (світом і людьми). ПРАВОСЛАВ — ім’я новотвір, дослівно "славлячий світ Прави”; це ім’я вживалося вже в ХІХ ст.: Маркіян Шашкевич у передмові до "Русалки Дністрової” висловив подяку за допомогу у виданні книжки Православу Кавкову. Назва Православ ‘я первісно стосувалась етнічної релігії слов’ян, де Прав - світ Богів, славлення - назва язичницької Богослужби. Цей же корінь і в слові Прадіди, адже за вірою слов’ян, покійні родичі переходили зі світу Яви в Наву, а звідти - до Богів Права. ПРАСТЕН — дослівно "праоснова”; пор. Станило; ім’я боярина, посла Ігоря Рюриковича до греків, згадується в ПВЛ під 945 р. ПРЕБОР, ПРЕЙБОР — вища якість від слова боротьба, ім’я волинського боярина згадується в ПВЛ під 1262 р. ПРЕДИСЛАВ — 1) ім’я-новотвір: той, хто має славних Предків. ПРЕДРАҐ — вища якість від слова дорогий. ПРЕДСЛАВ — дослівно "випереджаючий славу”. ПРЕМИСЛ — вища якість від слова мисль; дослівно "мислячий, мудрий”; ім’я чеських королів ХІІ - ХІІІ ст. (Пржемисл). ПРЕРАД — вища якість від прикметника радий. ПРЕСЛАВ — див. Переяслав. ПРЕТИЧ — впертий; ім’я одного з воєвод князя Святослава, який в 968 р. врятував Київ від нападу печенігів. ПРИБИСЛАВ — дослівно "прибуваюча слава”; ім’я князя бодричів відоме в 1125р. ПРИБУВОЙ — дослівно "прибулий воїн”.
ПРИБИША — зменшене від Прибислав, Прибувой. ПРИБОГ — у лужицьких сербів Божок, нижчий рангом по відношенню до головного верховного Прабога. ПРИВАЛ — прибуток (московське діалектне привал -зять); взятий у дім батьків жінки; укр. приймак . ПРИЗОР — доглянутий. ПРИЙМАК — чоловік, взятий у прийми до батьків жінки; відоме як прізвище. ПРИПІКАЛО — у балтійських слов’ян Бог літньої спеки; про нього відомо з послань полабських єпископів, які в ХІІ столітті руйнували язичницькі храми. У Верхній Лужиці знайдене скульптурне зображення Припікала: юнак з п’ятьма променями сонця навколо голови і з простертими вперед руками - символ сонячного вогню (за Фамінциним); нагадує статую Юпітера. ПРИСТЕНЬ — ім’я духа-домовика, що живе "при стіні” (відомий переважно у білорусів). ПРОВЕ — у балтійських слов’ян Бог земель Старгородських; йому присвячують старі дуби, які називають священними. За Гельмольдом, храм Прове був оточений дубовою огорожею з двома ворітьми. В храмі також зберігались скульптури Пенатів, якими була наповнена вся країна. Сюди сходилися люди для жертвопринесень на свято та для здійснення судів. Значення імені, вірогідно, близьке до Прав, Провидіння. ПРОВИД — передбачливий; провидець. ПРОДАН — дослівно "проданий”; дитина, над якою здійснений обряд "продажу”, який застосовували в разі дитячої смертності у родині для запобігання ранньої смерті: Дитину передають кумові через вікно, за що він платить символічні гроші і називає себе батьком, а передаючи немовля справжнім батькам, наказує, щоб вони виховали сина нібито для нього. Подібна мотивація називання також в іменах: Купленик, Найда, Кума та ін. ПРОКОШ — корисний; від прок - користь. ПРОСВІТ — ім’я-новотвір: просвітитель. ПРОТОТІЙ — ім’я скіфського царя, батька Мадія (інший варіант імені Партатуа); див. ще Переп’ят. ПУГАЧ — назва птаха; так могли називати хлопчика, якщо при народженні чули крик цього птаха, який вважався віщим. ПУТИВОЙ — дослівно "шлях воїна”. ПУТИЛО — вірогідно, скорочення від імен з основою на Путь- ; можливо, народжений в дорозі. ПУТИМИР — дослівно "шлях миру”, або "людський шлях” (мир - люд) . ПУТИСЛАВ — дослівно "шлях слави”.
ПУТИСИЛ — дослівно "шлях сили”. ПУТША — зменшене від імен з основою на Путь-; ім’я вишгородського боярина, що служив у князя Святополка Окаянного, згадується в ПВЛ під 1015 роком як один з убивць князів Бориса і Гліба. ПУТЯТА — 1) зменшене від імен з основою на Путь-; 2) від потяти - вбити, зарубати, посікти мечем; ім’я воєводи, який разом з Добринею жорстоко розправився з мирними язичниками у Новгороді, котрі не хотіли христитися. Звідси й приказка: "Путята христив мечем, а Добриня - вогнем”. Путята і Ян Вишатичі - брати (обоє були ненависниками язичницької віри Предків). Ян вбивав Волхвів на Поволжі. П’ЯСТ — кулак (пор. зап’ястя від п’ять пальців); ім’я родоначальника польських князів П’ястів. П’ЯТАК — п’ятий син в сім’ї. П’ЯТКО — п’ятий син в сім’ї.
|
Категорія: Іменослов |
Переглядів: 2106 |
Додав: ZlatoЯР
| Рейтинг: 0.0/0 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|