Місячний календар |
---|
|
Наша кнопка |
---|
|
Країна |
---|
|
|
РІДНОВІР
Головна » 2011 » Квітень » 17 » О
|
Чоловічі імена
ОБИДЕН — 1) повсякденний; 2) ображений. ОБІЛУХА — від обіліє -достаток; дух врожаю. ОБРЕТИН — від обрести - здобути; західнослов’янське. ОВИННИК — вогняний дух, який має спільні риси з Домовиком, але його місце - овин (стодола); одяг Овинника чорний, мабуть від сажі (на відміну від Домовика, який має білий одяг), очі горять як жаринки; ночами він підмітає стодолу, віє зерно, надає йому "спорню”, а у знаючого господаря навіть молотить вранці. Йому приносять у жертву перший сніп, кидаючи його у вогонь, а також після обмолоту залишають сніп. ОВСЕНЬ — походить з пеласгійського Ausel, етруського Usil; назву Овсень отримав під впливом назви Житнього Духа; у білорусів близький йому Жицень - вівсяний дух. В народів, де головним посівним зерном є овес, ним засівають на Різдво, при цьому закликаючи Овсеня. Свято Овсеня згадується у ВК, дощ. 37-А: "Овсяна велика і мала”; а також дощ. 6-Б: "обирали князів із отців, і ті були од Овсеня до Овсеня” (тобто річне коло). У латишів зафіксоване весняне свято Овсеня, що збігається з нашим Ярилом - 23 квітня (Усинь). Дяченко вважає Овсеня Богом осіннього сонця і подає назву "овсешнія песні” - пісні, які виконують на свято Овсеня. На думку О. Фамінцина, він тотожний з образом Кози, яку водять на Різдво і є символом родючості. Див. також Авсень, Усень, Говсень, Таусень. ОВСЯНИК — народжений на свято Овсяної (Овсеня). ОВЧИНА — народжений на овечій шкурі (використовувалась ритуально як символ багатства); писемна згадка імені 1530р. ОГЛЕНДЯ — той, хто оглядається або оглядає (спостережливий) передбачливий; ім’я боярина, який закликав до єдності слов’янські племена: руськолань, венедів і борусів; згадується у ВК, дощ. 8, 8(2). ОГНЕБОГ, ВОГНЕБОГ — Бог священного Вогню згадується у ВК, дощ. 38-Б; можливо ідентичний з Симарглом, про що читаємо у ВК, дощ. 3-А: "Цьому Богу Вогнику Семарглю речемо показатися і стати на Небі і так бути до блакитного світа, наречемо його іменем Вогнебога і йдемо трудитися”. Див. ще Симаргл, Симир, Симарса. ОГНЕВІД — див. Вогневід. ОГНЯН — вогненний. ОДИНЕЦЬ — єдина дитина в сім’ї. ОДНОРУКИЙ — ім’я Бога-воїна (Тура, Яровита, Ареса або римського Марса); у скандинавів збереглась легенда про боротьбу Тура зі страховиськом Фенріром, в пащу якому він всунув свою руку, перемігши Фенріра, - так він позбувся руки, за що отримав таке ім’я. Ці легенди були відомі балтійським слов’янам, є молитви до Однорукого, а також знайдено кілька маленьких статуеток із його зображеннями.
ОДОАКР, ОДОНАЦЕР — можливо, перекручене греками чи римлянами Одинець; історичне ім’я слов’янського вождя й полководця (близько 431 - 493 років), який протягом 13 років володів Північною Італією, а в 476 p. захопив Рим; згадується у ВК (дощ. 28-Д) та в універсалі Богдана Хмельницького 1648 p. Одоакер був запрошений на бенкет до Теодоріка, який, обіймаючи його, підступно вбив ножем, після чого сам став імператором Риму. У Зальцбурзькому музеї (Австрія) є кам’яна плита з написом "Одоакер - король русів”. ОДОБАША — неясне; західнослов’янське. ОДЯКА — вдячність. ОЗАР — озорений. ОЗИМ — народжений на початку зими (дослівно: передзимний). ОКТОМАСАД — грецька вимова імені скіфського царя V ст. до н. е.; брат царя Скіла. Коли скіфи побачили, що Скіл справляє Вакхічну містерію за грецьким звичаєм, тоді вони підняли повстання проти нього, Скіл втік до Фракії. Октамасада обрали царем і він виміняв одного фракійського полоненого на свого брата Скіла, якого одразу обезглавив. Так скіфи карали зрадників рідних звичаїв. ОЛДОРЕХ — значення і походження неясне; згадується у ВК, дощ. 18-Б з негативною характеристикою (ім’я двидше готське, ніж місцеве). ОЛЕГ — тотожне слов’янським іменам: Волег, Вольга, а також Олех, Олехно, Олешко. Див. також жіноче Ольга. ОЛЕЛЬ, ОЛЕЛЬКО — народжений на свято Леля, Леді ("о Лелі”) - 22 квітня; любимий, леліяний; можливо форма від Полель - Бог Вогняного першопочатку Всесвіту. ОЛЕСЬ — див. Лесь. ОЛЕХ, ОЛЕХНО — дослівно; вільховий, народжений дід вільхою. ОЛЕШКО — зменшено-пестливе від Олех, Олег. ОЛИМЕР — можливо, викривлене Волимер, Волимир; в іноземних хроніках цим іменем названий цар русів, який керував флотом під час нападу на Данію. ОЛЬГОСТ — те саме, що Вольгост. ОЛЬМА — вірогідно "біда”; ім’я християнина, який збудував церкву св. Ніколая на честь забитого князя Аскольда. В історичній літературі, щоправда, існують припущення, що Ольма - лише перекручене Ольга. Однак, вони непереконливі; вірогідно, що тут йдеться про мадярського правителя Олмоша, який жив в селищі Угорському під Києвом: в ПВЛ згадується "Ольмин двор” на горі.
ОЛЬСТИН — льстивий, улесливий; ім’я боярина згадується в 1185 p. ОЛЯТА — скорочення від Ольстин. ОНДЕРЕ — Бог дощу, який ще називався Вергунець; згадується у ВК, дощ. 30: "Се Бога Ондере маємо, який є інший Перунець” (можливо, син Перуна); "Вергунець Ондере упаде на нас і зростить вина і злаки”. ОНОГОСТЬ — гість з іншого краю. ОПРИША — вірогідно, від давнього опришок - повстанець, борець за справедливість. ОР, ОРІЙ — орієць, землероб (орач); ім’я Прабатька слов’ян-русів; згадується у ВК як батько засновників Києва: "Се бо Ор-отець іде перед нами, і Кий іде з русами, і Щек веде плем’я своє, а Хорев хорватів своїх” (дощ. 36-А). Варіант імені Ірій (дощ. 38-А). Можливе встановлення етимології через давніші мовні форми, що існували на землях Слов’янщини, наприклад, скіфське слово Опор - чоловік. За ВК (дощ. 6-В), отець Орій жив за сто років перед Геродотом (від Отця Оря до Діра пройшло тисяча п’ятсот років), отже це ім’я існувало за скіфської доби. ОРЕЛ — орел. ОРІК — син скіфського царя Аріопейта і скіф’янки Опойї, брат Скіла (лише по батькові, бо матір’ю Скіла була гречанка, від якої той і навчився грецької мови і звичаїв). ОРІСЛАВ — ім’я-новотвір: "славний орієць”, прославляючий Отця-Оря та оріїв. ОРІМИР — ім’я-новотвір: "мирний орієць”. ОРЛИГОРА — ім’я-новотвір: дослівно "орлина гора”. ОРЛИН — орлиний, син орла. ОРОГОСТЬ — гість-орач; ім’я згадується в ПВЛ під 1100 роком. ОСЕДЕНЬ — осілий, посидючий; ім’я огнищанина згадується у ВК, дощ. 26. ОСКОЛ — 1) осколок; 2) оскал зубів; 3) варіант імені Аскольд. ОСЛАД — див. Услад. ОСЛОВЕНЬ — належний до слов’ян; ім’я Волхва згадується у ВК, дощ. 25. ОСМАК — восьмий у сім’ї. ОСМОЛ — "осмолений” - чорний, як смола. ОСМОМИСЛ — мислитель, багатодум (восьмимисл); ім’я галицького князя Ярослава Осмомисла. ОСТРОМИР —вершина світу. ОСТРОУС — той, що має гострі вуса.
ОСТРОУХ — той, що має гострі вуха. ОСЬМАК — восьма дитина в сім’ї. ОТАЙ — таємний; див. також жін. Отая.
Жіночі іменаОБАВА — чарівниця; християнство вульгаризувало це поняття, надавши йому негативного значення: "та, що відає, як спокушати чоловіків” (Поученія проти язичництва); обавничество (від обаваніє: ворожба, наспівування, нашіптування, заговорювання, заклинання). Сучасне російське обаятельная, обворожительная - не мають негативного забарвлення, навпаки - підкреслюють чарівність і жіночність. ОБАЯНА — від обаяніє- зачаровування, чаклунство, волхвування. Див. також Обава. ОБИДА — птах смутку (чорний лебідь); птиця-сирена; Обідоносиця згадується у ВК, дощ. 7-Б: "І хай не встане Обідоносиця Дажбожими внукам”. ОВИННИЦЯ — жіночий дух овина; див. чоловіче Овинник. ОВСЕНЯ — народжена на свято Овсяної (час перед Різдвом Божича до 21 грудня або 23 квітня, що збігається зі святом Ярила); у ВК згадується Овсяна Велика і Мала (дощ. 37-А), а також назва місяця чи періоду Овсянич (дощ. 11-Б); див. також чоловіче Овсень, Овсяник. ОВСЯНИЦЯ — ім’я однієї з русалок. ОДОЛЯНА — 1) назва рослини одолян, корені якої використовують як оберіг, що "од оліє” (переможе) будь-якого ворога; 2) ім’я дослівно означає: "жінка, яка перемагає всіх мудрістю і чарами”. ОЛЕЛЯ — народжена напередодні свята Лелі ("о Лелі” перед 22 квітня), коли святкується Лельник; див. ще Леля, Ляля. ОЛЕСЯ — див. Леся. ОЛИСАВА — 1) лисиця; 2) ім’я жінки Ізяслава Ярославовича згадується в літописах у другій половині ХІ ст. ОЛЯНА — 1) вірогідно, первісний варіант Ляна - пов’язане з льоном; 2) в московських говірках "торішня”. ОЛЬГА — 1) офіційно поширена думка, що ім’я Ольга походить від скандинавського heila - "свята”, що недостатньо переконливо; тут наклався вульгарно-християнський стереотип, пов’язаний з постаттю княгині Ольги, яку вважали "світочем християнства”, а також плутанина з її християнським Ім’ям Гелена; однак, у народі склався інший образ княгині - підступної, злої жінки, яка прославилась кривавими знищеннями людей (древлян), недаремно в народному Іменослові це ім’я майже вісім століть було відсутнє, його почала надавати своїм дітям переважно християнізована верхівка уже змосковщеного суспільства в ХІХ ст.; 2) слов’янська етимологія залучає для пояснення слова оле! - вигук на позначення здивування або скорботи, одек - пустий; а також варіант імені Вольга - можливо від воля, волога (пор. Волга - назва річки), воліти (бажати) та ін. Існує припущення, що імена Олег і Ольга становлять, пару так само, як приміром, Мирослав і Мирослава. ОМЕЛИЦЯ — від омела - назва священної рослини, яка, за легендами, рятує від усяких хвороб, тільки треба знати, як і коли її знімати з дерева (спосіб зрізання золотим ножиком і обгортання новим білим полотном), інакше лікувальні властивості втрачаються; мотиви називання дівчаток цим іменем: індивідуальне ставлення матері до цієї рослини (приміром, якщо рослина її вилікувала від безпліддя).
ОНОГОСТА — гостя з чужого (оного - іншого) краю. ОПІДА — ім’я однієї з гіперборейських дівчат, яка була викрадена греками як пророчиця, віщунка, і яка заснувала пророчий храм. Докладніше цю легенду див. жіноче: Арґа. ОПОЯ — ім’я скіф’янки, жінки скіфського царя Аріопейта, матері Оріка. ОРІМИРА — ім’я-новотвір, див. чоловіче Орімир. ОРІСЛАВА — ім’я-новотвір, див. чоловіче Оріслав. ОРІЯНА — жіноча пара до чоловічого Ор, Орій; дослівно "орійка, оріянська жінка”; легендарна назва Пра-України (сучасна народна етимологія: від Прабатька Орія, відомого з ВК, а також від народу оріїв, аріїв). ОРЛИНА — жіноча пара до чоловічого Орел, Орлин. ОРОГОСТА — аналог до чоловічого Орогость. ОСЛОВЕНА — аналог до чоловічого Ословен. ОСОКА — назва рослини; мотив називання - оберіг. ОСТРОМИРА — аналог до чоловічого Остромир. ОСЬМА — восьма дитина. ОТАВА — зілля, що виростає знов після покосу - символ вічного кругообігу життя. ОТАЯ — народжена чи зачата в таємниці; таємничим було народження Дажбожих отрочат (ВК, дощ. 16): за перекладом В. Шаяна, Дажбог (духовне начало) зійшов до дочок отця Русі "тая се”, а приніс отрочат Велес - Бог земного (матеріального) добробуту. Міфологема таємниці народження означала щасливу долю та святість новонародженого.
|
Категорія: Іменослов |
Переглядів: 1158 |
Додав: ZlatoЯР
| Рейтинг: 0.0/0 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|