Мокоша - Покровителька
жінок, роду та немовлят. Її свято завжди
в п'ятницю. Принесіть Мокоші хліб, калину,
прядиво, щоб напряла вам і вашим діткам
довгу нитку Життя. Суворі заборони цього
дня такі: не шити, не різати, не працювати
з нитками, прядивом, веретином тощо.
Згадуються всі Богині: Лада, Леля, Дана,
Доля, Мокоша, Мати Слава, Жива. Освячують
квіти, які протягом року використовують
у лікуванні.
Богиня-покровителька родини, материнства, здоров'я дітей, цілителька,
Берегиня домашнього вогнища, яка є матір'ю живучої сили природи. З
давніх часів вона зображалася у вінку з колосся та пишних квітів з
піднятими до Сонця руками, в оточенні двох вершників на конях, іноді з
півнем у руках чи над головою, а поруч неї - знаки Сварги (образ на
рушниках); є її зображення з рогом достатку в руках (образ у камені, на
статуї Світовида). Інша форма її імені Макоша, як вважають, походить від
назви рослини мак, який в українців завжди був символом родючості,
достатку, а також розуму. Тому мак широко використовують для
приготування обрядових страв, печива, пирогів, куті та ін. Мокоші
приносять у жертву прядиво (вовну, нитки), бо вона, як і Доля -
Богиня-пряля. Подекуди її також вважають вівчарства: "Мокуша стриже
овець".
Їй приносили жертви у вигляді снопів льону, вишитих рушників, пучків
вовни (прядива). Бо вона близька до Рожаниць (Дів Життя) – покровителька
пологів, захисниця породіль. Тому віра й поклоніння Мокоші затрималися
найдовше серед жінок: навіть у XVIІ ст. попи зобов'язані були на сповіді
запитати жінку, "чи не ходила до Мокоші?". На Новгородщині культ Мокоші
зберігався аж до XIX ст. У Києві до Мокоші на Старокиївську гору
(пантеон Володимира) приходили поклонятися жриці, ворожки, знахарки. Хоч
вона була покровителькою жіноцтва, проте вшановували її всі, тому й
увів Володимир її до свого пантеону. Згідно з переказами, саме Мокоша
пряде нитку життя, тому вона вважається ще й покровителькою пряль. Ще
однією функцією Мокоші було піклування про вологу: дощ, річки, струмки.
Це й знайшло свій вияв у імені Богині. Деякі дослідники вважають, що
воно походить від мокрий, мокнути.
Походження Мокоші дуже давнє: як і більшість жіночих Богинь, вона
була відома ще за трипільської доби. В образі Мокоші бачимо відгомін
стародавнього культу Великої Богині-Матері. Її зображення, значною мірою
стилізовані, дійшли до нас переважно на рушниках: Богиня стоїть під
відкритим куполом святилища з піднятими вгору руками (поза Оранти), на
голові має рогату шапку. Обабіч Мокоші – два вершники на конях. На
деяких вишивках під кіньми зображені свастики (прадавні символи щастя),
іноді головний убір Богині нагадує квітучий кущ.
Мокошами ще в ХVІ ст. називали знахарок, чаклунок; загалом Мокоша
позначає водну, жіночу природу Землі. В Україні й досі існує назва
квітів водяних рослин мокоша (водяна лілія, лотос, латаття біле).
Мокошин день - п'ятниця. У цей день жінки не шиють, не прядуть, не
перуть білизни, щоб не розгнівити свою покровительку.
|